Gaspådrag på brytare i Multiplex Profi Tx

Frågor och artiklar om elektronik och programmering.
StefanR

Gaspådrag på brytare i Multiplex Profi Tx

Inlägg av StefanR »

Jag fick en fråga på mejl om hur jag gjort för att få gaspådraget på en brytare i Multiplex Profi Tx, något som ofta är populärt i segelflyg, framförallt i F5J. Eftersom det kan vara fler som funderar så lägger jag svaret här.

Det är lite lurigt att få till snygga tabeller här i forumet, men jag hoppas att det går att förstå vad jag skrivit ändå. Med "Pil_ned" och "Pil_upp" menar jag de pilsymboler som finns i sändaren men som jag inte lärt mi göra här i forumet.

Gaspådrag på brytare i Profi Tx
===============================

Denna inställning sätter motor av/på på vänster skjutreglage, <E, och mängden motorpådrag på brytare 3> på högersidan.

Setup - Assign controls
Throttle <E Pil_ned
Aux-2 3> Pil_ned

Setup - Define mixer
Om det inte finns en mixer som heter ThrottleMix, skapa en
Name: ThrottleMix
2 Aux-2 Sw: <E Pil_upp Cu1
3 FIXED VALUE Sw: <E Pil_ned Pil_ned_+
(I min mixer används rad 2 o 3, men jag tror att det går lika bra med 1 o 2.)

Mixer - ThrottleMix
Aux-2 --> Curve-1
FIXED VALUE trvl -100% offs OFF <E

Gå in i Curve-1 och ställ in de olika önskade nivåerna för motorpådraget. Jag har en 9-punktskurva och använder tre punkter för varje tröskelvärde (även om det egentligen bara är P1, P5 och P9 som kommer att användas). På en av mina modeller har jag serien 5%, 5%, 5%, 45%, 45%, 45%, 100%, 100%, 100%. I skrivande stund är jag lite osäker på om det funkar att ha -100% som bottenvärde, men jag TROR det.

Servo - Assignment
4 ThrottleMix
(Övriga kanaler enligt egna behov.)

Servo - Calibrate - ThrottleMix
Jag rekommenderar att ha en rak kurva från -100% till 100%, men om man snabbt behöver justera motorpådragsnivåerna, exempelvis i sista sekunden före en tävlingsstart, så går det fortare här än att gå in och justera Curve-1 i Mixer-ThrottleMix.

Nu fungerar vänster skjutreglage som av/på för motorn och brytare 3> som växlare för effekten.

I F5J föredrar jag personligen att ha nivå-1 till väldigt svag gas, men tillräcklig för att kunna starta på i lättvind. Nivå-2 stiger med ungefär 7 m/s vilket funkar för att ta sig upp på starthöjd med om jag inte har någon aning om vart jag vill ta vägen. Nivå 3 använder jag oftast bara för att ta mig upp lite högre om jag inte hittat termik under de första 25 sekundrarna, alternativt för att köra fullgas på låg höjd om jag vill ta mig långt bort för att söka termik.

Kommentera gärna om ni programmerar denna funktion, särskilt om det är något steg som saknas.

Återgå till "Elektronik och radiostyrning"